söndag 25 september 2011

Att dansa jenka och ge av sitt överflöd

Igår var det vårfest i kyrkan! Lovisa och jag kom hem lite halvt döda av trötthet ifrån ön och åkte nästan direkt till festen. Men det var det värt :) Tydligen är tango inte bara en dans, utan också en fristående musikstil. Så vi lyssnade på och sjöng tango, bl.a. Lovisa och jag var dock lite besvikna över att det inte blev någon tangodans. Men en av ungdomarna lärde mig basstegen och vi lärde dom jenka. Det var fint :) Känner också att det blir lättare och lättare att förstå spanska, och det är skönt. Men det krävs fortfarande sjukt mycket koncentration för att jag ska förstå.

Den här veckan har jag tänkt ganska mycket på detta med fattigdom i jämförelse med att vara rik. Det brukar slå mig, lite och då och då, att det är ganska äckligt att det finns så många rika människor och så många fattiga människor samtidigt i världen. Om alla delade med sig, så skulle fattigdomens problem inte finnas längre. (Självklart finns det också andra problem, men ändå. Många problem har också sin rot i fattigdom.) Jag vet att många i Sverige ger av sina pengar, med de flesta ger bara av sitt överflöd. Dessutom ger man bara pengar, man ger ingenting av sig själv till andra människor än typ sin familj. Det blir extra svårt att blunda för det problemet här såklart, när man börjar lära känna folk från slummen. Man påminns ständigt om att de inte har lika mycket som jag, och då skäms man nästan. Jag vill hitta ett sätt att använda mina pengar, som Gud tycker är rättvist och bra. Fast samtidigt vill jag ju ändå ha saker som jag tycker är basic, som egentligen inte är basic, typ en egen laptop... Hm, detta är någonting som jag måste fortsätta tänka på...

Än så länge känns det inte som att jag har gjort någon "nytta" här, jag bara lär sig en massa saker. Men det kanske också är okej? Men jag vill så gärna ge de här människorna någonting också. Ni som ber får gärna be för det. Vill så gärna ge någonting till de här underbara människorna och underbara barnen!!

2 kommentarer:

  1. hej lisa Vad kul att jag hittade din blogg Hoppas du har det bra och att ni ser att Gud är med er. Kram Kristina i Umeå

    SvaraRadera
  2. Att "bara ha lärt sig en massa saker" är inte bara. Om du inget lär kan du inget ge.

    SvaraRadera