tisdag 15 november 2011

En fin helg

Vilken helg vi hade! I fredags kom Pedros bror och Elisas familj hit och så åt vi pizza. (Som vi nästan alltid gör på fredagar. Jag trodde aldrig att jag skulle bli trött på pizza, men det har jag blivit...)
I lördags jobbade vi, gick på salsalektion och sen skyndade vi oss iväg för att åka till "kulturnatten" i Buenos Aires. Alla museer var öppna och gratis, så vi gick på ett stort berömt konstmuseum, osv. Jag älskar våra slummenkillar bara mer och mer, de är så otroligt måna om att vi ska ha det bra! Och de kan anstränga sig väldigt mycket för få oss att förstå någonting vi inte förstår på spanska.

 I söndags var vi i kyrkan, där vi samlade ihop kläder till brandoffren i slummen. Det var ganska nervöst att gå fram till predikstolen under pålysningarna och säga på spanska att vi behövde saker till folk i slummen. Men människorna där var otroligt generösa. Vi har redan fått en massa kläder, och det är folk som ska skänka sängar, en spis, osv. De själva har även fixat ett släp som ska ta allting till slummen. Otroligt!! Sen åt vi iallafall peruansk lunch med ungdomarna och det var väldigt trevligt.

Och i måndags åkte vi till La Recoleta, ett rikt område i stan där det finns en väldigt häftig kyrkogård. I princip alla gravar är stora monument och ser ut som små hus. Det kostar ca 45 000 kr att köpa en gravplats där och sen måste man betala en månadsavgift också. På kyrkogården stötte vi på våra första svenskar (förutom tjejen på svenska ambassaden). Vi blev helt uppspelta och förföljde dom tills vi vågade prata med dom, haha. Det kändes jättekonstigt att prata svenska med någon annan än Lovisa! Jag har liksom blivit van vid att jag pratar ett hemligt språk, ett språk som (i prncip) ingen förstår.

1 kommentar:

  1. Det måste ha varit den kyrkogården jag pratade om när vi skypade förut!

    Modigt av dig/er att gå upp i predikstolen och prata på spanska, men fint att alla är så generösa och kärleksfulla. Kan tänka mig att du gör ett gott intryck på allt och alla där du går fram, den svenska skönhet som du är!

    Frid & Kärlek /Emma

    SvaraRadera