fredag 10 februari 2012

Hårdhudade barn

Idag var det nästsista dagen för Colonia, på tisdag är det sista dagen och fest. Då ska vi dansa och klä ut oss och ha lite karneval-känsla. Alla barnen är inte så exalterade över att behöva dansen, men det kommer nog att bli trevligt ändå. Killarna i min grupp har blivit lovade att de ska få ha på sig masker hela tiden, så ingen kommer att se vem som dansar hur.
Varje dag den här veckan har NÅGON, jag vet inte vem, druckit upp vattnet i min vattenflaska på Colonia. Så jag öppnar min påse och suckar och får dricka lite extra oboy istället.

 Barnen från Villa Hidalgo är ganska hårdhudade, de flesta av dom. De slåss mer, bråkar mer, säger fler fula ord (iallafall barnen på förskolan, på Colonia sköter de sig bättre) och har lite svårare att visa sig svaga inför en annan människa. Men man förstår verkligen varför, när man får höra vad de pratar om till vardags. En gång började några av sex-åringarna helt lugnt prata med mig om när polisen hade hämtat folk de kände. Och polisen här är inte så mysiga. Sammanfattningsvis kan jag ändå säga att jag är imponerad över att de orkar sköta sig så bra som de gör ibland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar