måndag 25 februari 2013

Vinterdeprimerade nordbor (med hög mysfaktor)



När jag spenderade ett halvår i Buenos Aires lärde jag känna ett antal människor där. Under en söndagspromenad, efter ett lyckat glassinköp, sa en av dessa vänner att hon hade läst en artikel om nordbor. Det hade stått att vi i Norden under vinterhalvåret blir kollektivt deprimerade av mörkret och under sommarhalvåret blir vi kollektivt euforiska av ljuset. Hon tyckte att det lät sjukt, men frågade ändå om det var sant. Jo, var jag tvungen att svara, det ligger ett visst mått av sanning i det. För så är det ju; Vi människor är fruktansvärt ljusberoende. När man bor på mer sydliga breddgrader kanske man inte märker av det på samma sätt, men vi uppe i Norden får uppleva extremerna, så vi märker av skillnaden. 
   Det finns till och med något som kallas årstidsbunden depression. De drabbade upplever under årstidsväxlingar ökad trötthet, nedstämdhet och andra typiska depressionssymptom (Ett annat symptom är ökat sötsug, vilket jag tyckte var extra intressant). Fenomenet är vanligast under senhösten och vintern, men vissa upplever det också under sommarhalvåret. Läkare tror att hormonet melatonin spelar en stor roll i frågan. Melatonin är helt enkelt hjärnans sömnmedel, som produceras när vi sover eller är tillräckligt länge i mörker. När det snabbt blir mörkare än vanligt blir det jobbigt för kroppen. Hjärnan producerar helt enkelt för mycket sömnmedel på vintern, vilket gör att vi blir trötta och nedstämda. Depression är inget att leka med och som tur är finns det vård att söka. Samtidigt –  Skönt att veta, tycker jag, att det finns medicinska förklaringar till våra vinterdepressioner! Vi är inte bara tokiga, som min argentinska vän trodde, det finns rationella förklaringar! 
   Frågan är bara vad man ska göra åt detta. Att vara ute när det ljust, inte använda solglasögon och ha ordentligt tänt inomhus när det är mörkt ute, är några av läkarnas tips. Själv brukar jag försöka satsa på hög mysfaktor under vintern och göra saker som blir extra trevliga när det är kallt ute; Som att sitta inne med en god bok, dricka mycket te och använda mina älskade stickade tröjor. Sen är det bara att vänta på våren och euforin, mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar