måndag 25 februari 2013

Lisa och Joakim sitter i ett träd...



Det här med namn har alltid fascinerat mig. Hur ett namn kan vara fint eller fult, sexigt eller äckligt, beroende på vilken person man ser framför sig när man hör det namnet. När någon säger Electra tänker man inte precis på en bullgumma med åderbråck i låren. Och när någon säger Göte tänker man inte precis på en moppekille i färd med att röka braj på allmän plats. Det är också intressant att man kan träffa en ny person som förändrar hela ens syn på ett visst namn. Låt mig ge ett exempel: När jag gick i lekis fanns det i min grupp en pojkvasker vid namn Joakim. Jag var ”kär” i honom (Lägg märke till mina anföringstecken. Det är möjligt att man kan veta vad förälskelse är när man är sex år gammal, men jag visste det då inte.) och ville på något sätt fånga in den stackarn. Min trogne vän Christofer lovade att hjälpa till och la ut för mig de detaljerade planerna som innefattade att vi bokstavligt talat skulle fånga Joakim; En fallgrop skulle grävas. Det blev ingenting av det planerade fångstförsöket, men från och med då tyckte jag att Joakim var ett av de vackraste namnen på jorden.
    När jag sedan började högstadiet (Gud förbanne den som uppfann det skithålet, förresten) fanns det också en Joakim i min klass. Men denne Joakim var av helt annat skrot och korn än den förste Joakim. Han retades, flinade, tyckte att det var coolt att få IG och hånglade alltid på borden med klassens snyggaste tjej. För att summera: Jag hatade honom. Och vips var det vackra namnet Joakim draget i smutsen! Och fortfarande – sju och ett halvt år senare – tycker jag att Joakim är ett fult namn!
   Ett annat namn som jag har haft det problematiskt med är mitt eget namn. Mina väna föräldrar valde att ge mig namnet Elisabet. (De flesta idioter väljer att stava det med ”h” på slutet, vilket gör att mitt namn alltid blir felstavat, men det är en annan historia.) Men ända sen jag var liten har alla kallat mig Lisa, för att min mamma tyckte att det var så ”gulligt” och ”inte alls lika långt”. Man kan ju undra varför de då inte bara gav mig det namnet till att börja med? Hursomhelst kallade alla mig Lisa, och så fort jag blev skolmogen blev det såklart Lisa Fisa. 
   Jag vet inte varför det tog och tar så hårt med det öknamnet. Det anspelar ju mest på att jag skulle fisa, vilket jag gör, som vilken mänsklig varelse som helst. Kanske är det den störande indikationen om att jag skulle fisa mer än medelsvensson? Att min gasuttömning är något utöver det vanliga? I alla fall blev jag sårad av de möjliga beskyllningarna och bestämde att alla skulle kalla mig Elisabet. Så jag var en Elisabet fram till gymnasiet, sen bestämde jag att jag ville vara Lisa igen – eleverna på naturvetarprogrammet verkade inte alls lika angelägna om att beskylla mig för att släppa fler mökar än genomsnittet . Och än idag kallas jag Lisa, vilket jag planerar att fortsätta kallas, om jag nu inte drabbas av det omtalade näthatet och plötsligt blir kallad Lisa Fisa igen. Då kanske jag får tänka om...Möjligen skulle jag gör revolt och kalla mig något klatchigt, som Electra eller Göte. Så får folk säga vad de vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar