fredag 15 mars 2013

Rabies, hypokondri och kuckelimuckmedicin



För mig är det en hel apparat kring att vara förkyld. Kanske främst för att jag genom åren har odlat fram en inte oansenlig mängd hypokondri. Vi i Sverige vet för mycket om bakterier, det är vad jag tror, man blir tokig tillslut.
När jag bodde i Sydamerika var jag de första veckorna livrädd för gatuhundarna, eftersom jag var säker på att allesammans hade rabies. Så när en av dem slickade min hand, fick jag mer eller mindre panik. Jag hade hört att hundar alltid dör inom två veckor efter att rabiesen har brutit ut – så jag spanade frenetiskt efter hunden två veckor senare. Om han inte var där fanns ju chansen att han nyligen hade dött, tuggande fradga. Som tur var, för min egen frids skull, hittade jag nämnd hund och kunde lugna mig själv på rabiesfronten. För vid det laget hade jag redan börjat fundera på om jag ville att mamma skulle komma och hämta mig, så att jag kunde dö i Sverige, eller om jag skulle skona henne från att se mig rabiessjuk och dö själv i Sydamerika.
                      En sommar var jag helt säker på att jag hade HIV. Min läkare testade mig för allt möjligt, eftersom mitt immunförsvar fungerade dåligt och han testade mig även för HIV, för säkerhetens skull. Det skulle han inte ha gjort, för jag låg sömnlös i flera nätter och funderade på hur mitt liv som HIV-smittad skulle bli och vad alla i kyrkan skulle säga. Som tur var var  jag alldeles HIV-fri, men jag är fortfarande lite sur på den där läkaren.
                      Som jag nämnde är det en hel apparat för mig kring att vara sjuk, och det är sant på flera olika plan. Till exempel blir jag fruktansvärt ynklig och uschlig när jag är sjuk. Jag tvingar folk att gå och köpa godis till mig, eftersom kuckelimuckmedicin verkar vara det enda som fungerar; Jag beordrar folk att hämta te, filtar och filmer åt mig; Jag får vänner till att hålla monologer för mig, när jag själv inte orkar prata, osv. Det är tur att det fortfarande finns människor som står ut med mig.
                      Häromdagen funderade jag på vad jag skulle kunna göra för att aldrig mera bli förkyld, alltså rent hypotetiskt; Vilka dealer skulle jag kunna gå med på? Och dessa är några av de vinnande förslagen: Springa naken på t-centralen under rusningstrafik, odla skägg, snagga skallen, slakta en oskyldig kossa (eller en skyldig med, för den delen), bli laktosintolerant, hångla med vem som helst som inte är relaterad till mig med blodsband, rösta på moderaterna i nästa val, spotta på en ordningsvakt samt äta en deciliter av någon annans snor. Nu kanske ni får en inblick i vad jag känner för alla dessa återkommande förkylningar. För att sammanfatta: Död åt dem.
                      Slutligen kan jag ge lite tips till dig därute som också är förkyld ofta, på vad du kan göra för att pigga upp din dag som sjukling: Se feel-good-filmer såsom Juno, Narnia och Bridget Jones Diary. Passa på och ät mycket choklad, glass och andra saker som kan räknas till kuckelimuckmedicin, nu när du har en utmärkt ursäkt. I övrigt kan du klaga inför andra på hur synd det är om dig, njuta av bekräftelsen som följer och därefter fantisera kring hur det skulle vara om tjugo barbröstade män räddade dig ur ett brinnande hus. Så går tiden av sig självt och snart är du frisk igen! Och efter det, för mig, startar hela hypokondricykeln igen och håller mig i sitt fasta grepp tills jag blir sjuk återigen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar